آیا آزمون بانک سخت است؟
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

با توجه به سوالات متداول کارجویان متعدد در رابطه با شیوه مطالعه برای قبولی در آزمون های استخدامی بانک ها و پیگیری این افراد برای پاسخ به این سوال که آیا آزمون بانک سخت است؟ لازم دانستیم گوشه ای از تجربیات استخدام شدگان آزمون را در این مقاله به اشتراک بگذاریم.

برای شرکت در هر آزمون استخدامی، افراد متقاضی می بایست از شرایط عمومی و اختصاصی آزمون، منابع آن و موارد مصاحبه و همچنین گزینش حضوری اطلاعات کافی داشته باشند. از این رو بررسی تجربه افرادی که در آزمون های بانک در سال های قبل شرکت کرده اند و قبول شده اند بسیار مفید است.

آیا آزمون بانک سخت است؟

تجربه استخدام شدگان از مرحله علمی آزمون بانک ها

بسیاری از افراد حاضر در آزمون استخدامی بانک، به این سوال که آیا آزمون بانک سخت است؟ اینگونه پاسخ داده اند که بستگی به آمادگی هر فرد برای حضور در آزمون دارد. برای بسیاری از افراد که به یکی دو منبع اکتفا می کنند، قبولی در آزمون می تواند بسیار سخت باشد و برای برخی از متقاضیان که با برنامه ریزی دقیق، پا به محل آزمون گذاشته اند، روند پاسخگویی به سوالات می تواند راحت تر باشد.

به طور کلی این افراد بر تسلط روی منابع عمومی همچون دروس زبان و کامپیوتر تأکید داشتند و به همین جهت است که شغل بانکداری، یکی از مشاغلی است که میزان تسلط بر کامپیوتر و همچنین آشنایی با زبان انگلیسی در آن امری ضروری به حساب می آید. بنابراین مطالعه دروس مربوط به این حوزه ها از ضروریات خواهد بود.

بسیاری از شرکت کنندگاه دوره های قبل آزمون بانک ها نیز بر زمان مطالعه و بالا بردن میزان آن تأکید داشتند. به گفته بسیاری از آن ها زمان مطالعه و بالا بردن میزان آن به این دلیل حایز اهمیت است که منابع آزمون بانک از جمله منابعی چون قانون بانکداری، قانون تجارت و … بسیار زمان بر هستند و اگر برنامه ریزی مطالعاتی مناسبی وجود نداشته باشد، قطعاً زمان کمی برای مطالعه تمام منابع در اختیار خواهید داشت. از همین رو داشتن برنامه روزانه و افزایش زمان مطالعه امری است که بسیار ضرورت دارد.

از سوی دیگر بسیاری از افراد بر مجری برگزار کننده آزمون تأکید کردند. چرا که برگزار کننده آزمون می تواند در منابع مطالعاتی افراد تأثیرگذار باشد. برخی از افراد پذیرفته شده معتقدند چنانچه مجری آزمون استخدامی بانک، سازمان سنجش باشد، سوالات آزمون استاندارد خواهد بود و سبک به اصطلاح کنکوری خواهد داشت. اما اگر مجری برگزار کننده آزمون جهاد دانشگاهی باشد، تنها سوالات عمومی نسبت به سوالات سنجش راحت تر خواهد بود و چنانچه مجری برگزاری، ایران آزمون باشد، استفاده از سوالات پیام نور سال های گذشته می تواند منبع مناسبی برای مطالعه دروس عمومی باشد.

آئین‌ نامه استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی

آئین‌ نامه استخدامی بانک ها به پیشنهاد مجمع عمومی بانک‌ ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به استناد ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، در مورخ 14 اسفند 1379 به تصویب هیئت‌ وزیران رسید.

مطابق با ماده 6 آئین‌ نامه مذکور، جذب نیرو در بانک‌ های کشور تنها از طریق آزمون علمی و مصاحبه صورت خواهد گرفت.

بر اساس این آئین‌ نامه، شرایط عمومی شرکت در آزمون استخدام بانک به قرار زیر هستند:

???? همه متقاضیان شرکت در آزمون باید تابعیت ایرانی داشته باشند.

???? متعهد بودن به نظام جمهوری اسلامی برای داوطلبان الزامی است.

???? متدین به یکی از ادیان رسمی کشور باشند.

???? انجام خدمت زیر پرچم و داشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت قانونی (برای آقایان) ؛ نکته: تاریخ ترخیص از خدمت نظام وظیفه سربازی یا صدور کارت معافیت باید قبل از تاریخ برگزاری آزمون باشد.

???? عدم اشتغال رسمی یا پیمانی و عدم تعهد و اشتغال در ارگان ها، سازمان‌ ها، دستگاه‌ ها و موسسات دولتی و غیر دولتی.

???? برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کافی جهت انجام وظایف بانکداری.

???? عدم اعتیاد به هر نوع ماده مخدر و روان‌ گردان و نداشتن سوء پیشینه کیفری

حداقل معدل برای استخدام در بانک‌ ها 

شرط معدل یکی از مواردی است که بسیاری از بانک ها در طول فرایند ارزیابی متقاضیان به آن ها توجه خواهند کرد. به‌ طور کلی، حداقل معدل برای حضور در آزمون استخدامی بانک ها، 15 است. هرچند برخی بانک‌ ها معدل 14 و بعضی دیگر معدل 16 را معیار ارزیابی جهت جذب نیرو قرار می‌ دهند.

 

حداکثر سن مجاز برای آزمون استخدامی بانک 

اکثر بانک‌ های دولتی و خصوصی، حداکثر سن 28 سال برای مقطع کارشناسی و حداکثر 30 سال برای مقطع کارشناسی ارشد را معیار ارزیابی داوطلبان قرار می‌ دهند. اما باید گفت در مورد بعضی از بانک‌ ها چون بانک ملت، این شرط سنی کمی متفاوت بوده و حداکثر 30 برای کارشناسی و حداکثر 32 برای فوق ‌لیسانس اعلام‌ شده است.

منبع: https://irantahsil.org/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9-%d8%b3%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: